Na rovinu. Naftové RS s pohonem všech kol je po všech stránkách skvělé auto, které má jen velmi málo slabých míst.
Kapitoly článku:
Už když poprvé dorazila Škoda Octavia RS na trh, objevovaly ze zprávy o tom, že v Mladé Boleslavi existuje prototyp, který používá pohon všech kol. Není to nic nelogického, protože koncernová technika přítomnost čtyřkolky dovoluje. Golf R toho je jasným důkazem. Jenže trvalo pár let, než se taková verze skutečně objevila v ceníku. A navíc nedostala benzinový motor, ale diesel. Vlastně je to takový Scout s nízkým podvozkem. Důvod k pláči? Ale jděte.
Koncernová matematika je zatím ještě neúprosná, nicméně označovat dieselové RS s pohonem všech kol za nesmysl je hodně zjednodušené. Která auta u nás nejvíce frčí? Ano, naftová. Co zákazníci chtějí ještě? Ano, pohon všech kol. A co dál? Ano, velký kufr. A dál? No jistě, nízkou spotřebu.
I když to zní snad až trochu přehnaně, dieselové RS je hotový sen, protože spojuje všechno tohle dohromady. Jsem si prakticky jistý tím, že to prodejní propadák ani náhodou nebude. Nejen kvůli kombinaci tolik žádaných vlastností, ale i vzhledem k tomu, jak výsledek funguje.
Škodu Octavia RS už moc dobře známe a čtyřkolka se od předokolky na pohled liší jen malinkatým štítkem. Jak už víme z minulosti, dieselové RS má pravou koncovku výfuku jen na parádu
RS jak ho (ne)známe
Škodu Octavia RS jsme si představili už několikrát. Nejprve jsme tento model otestovali v rámci mezinárodní prezentace, následně došlo na dieselové kombi a dvakrát i na verzi RS230. Představovat boleslavské „ereso“ je zkrátka zcela zbytečné. Já jen dodám velmi stručně, že navzdory všeobecné známosti má tato verze alespoň v České republice pořád jakési zvláštní kouzlo. Stále se setkáte se situacemi „koukej na to bílý ereso“, nebo „ty máš ale pěkný ereso...“. Kromě toho vzhled samotný není ani u liftbacku vůbec k zahození.
Trochu blíže se ale zastavíme v interiéru. Je to s podivem, ale Octavii s karoserií liftback jsme v této generaci snad ještě netestovali. Ne že by se vpředu nějak lišila, ale vzadu má o něco méně prostoru pro hlavu a menší zavazadelník než kombi. Přesné míry najdete níže v tabulce.
Škoda Octavia RS 4x4: Prostor pro posádku [cm] |
Šířka v úrovni loktů vpředu |
147 |
Šířka v úrovni loktů vzadu |
146 |
Prostor pro hlavu vpředu max. |
98 |
Prostor pro hlavu vpředu min. |
89 |
Prostor pro hlavu vzadu |
89 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče |
9 |
Délka sedáku vpředu |
49 |
Délka opěradla vpředu |
66 |
Min šířka sedáku vpředu |
33 |
Délka sedáku vzadu |
45 |
Délka opěradla vzadu |
65 |
Šířka prostředního sedáku |
23 |
Prostor pro nohy za 178 cm řidičem |
24 |
Prostor pro nohy za 190 cm řidičem |
22 |
Minimální prostor pro nohy vzadu |
17 |
Maximální prostor pro nohy vzadu |
41 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče |
24 |
I když, ono se řekne menší... Také Octavia liftback umí nabídnout obrovský prostor. Když jsem skládal do auta pytle s uhlím (ještě že zde byla ta praktická ochranná vana), kladl jsem si otázku, na co je v tomto případě vlastně dobrý kombík. Dlouhá záď pojme neskutečné množství věcí, aniž byste museli sklápět opěradla.
Také interiér už dobře známe. Zavazadelník Octavie liftback je jedním slovem gigantický a díky pátým dveřím máte k dispozici výborný přístup. Objem zavazadelníku se s příchodem čtyřkolky nijak nezměnil
Takže jde v případě RS o designově povedený a nesmírně prostorný vůz. Ano, ne náhodou vyhrála právě Octavia náš megatest. Ono můžete tohle auto kritizovat horem spodem, ale jakmile vezmete do ruky nějaké měřidlo, nelze namítat vůbec nic.
Škoda Octavia RS 4x4: Prostor pro zavazadla [cm] |
Min. šířka |
102 |
Max. šířka |
151 |
Výška po plato |
56 |
Výška náklad. otvoru |
113 |
Výška otevření pátých dveří |
186 |
Max. délka ložné plochy |
108 |
Výška nakládací hrany |
68 |
Šířka nakládacího otvoru |
102 |
Max. délka nákladu k přednímu sedadlu |
220 |
Jinak mi tento test znovu připomněl, že jde o ergonomicky vynikající automobil. Ovladače jsou přehledné, multimediální systém jednoduchý, přístrojový štít nemůže být čitelnější. Jen ta drobnost se seřizováním osvětlení přístrojů, které se musí dělat přes nastavení v multimediálním systému, je vysoce nepříjemná. Kéž by v rámci nějaké obměny modelových roků někoho už konečně napadlo přidat jeden úplně obyčejný ovladač vlevo pod volant.
Velmi prostorný interiér
Schopný podvozek
Výkonný motor
Povedené řízení a řazení
Systém XDS+ pracující také na zadní nápravě
Přestože jde o nejdražší verzi v řadě RS, pořád je zde mnoho drobných příplatků
Detaily typu absence jednoduchého ovladače na ztlumení osvětlení přístrojů
8 /10