Škoda Octavia kombi 2.0 FSI: ticho překvapí (test)

Škoda Octavia kombi 2.0 FSI: ticho překvapí (test)

Kapitoly článku:


Měření pružnosti:

  • 60-100 km/h: 2 st. 4,6 s; 3 st. 5,6 s; 4 st. 8 s; 5 st. 10,1 s
  • 80-120 km/h: 3 st. 6,1 s; 4 st. 7,5 s; 5 st. 9,8 s; 6 st. 13,6 s

Převody:

  • 40: 2 - 2600; 3 - 1750
  • 60: 2 - 4000; 3 - 2700; 4 - 2000
  • 80: 2 - 5400; 3 - 3600; 4 - 2800; 5 - 2200; 6 - 1900
  • 100: 2 - 6600; 3 - 4500; 4 - 3500; 5 - 2800; 6 - 2300
  • 120: 3 - 5500; 4 - 4200; 5 - 3500; 6 - 2900
  • 140: 3 - 6400; 4 - 5000; 5 - 4000; 6 - 3400
  • 160: 4 - 5700; 5 - 4600; 6 - 3900
  • 180: 4 - 6400; 5 - 5200; 6 - 4400
  • 200: 5 - 5700; 6 - 4900

Celkové pocity z dynamiky jsou velmi dobré, i když motor logicky zatahuje hůře z nižších otáček; není to ale rozdíl nijak výrazný. Naopak u nového motoru se mi líbí možnost nechat ho více vytočit než starší 1.8T; ten lze oproti tomu vytočit jen lehce přes šest tisíc, navíc chybí výraznější výkonová špička; tu FSI má a když k tomu přidáte naprosto plynulý zátah už od nějakých 1 500 ot., máme tu ideální atmosférický motor, který potěší srdce každého řidiče, který rád řídí. 2.0 FSI patří k tomu nejlepšímu, co tato kategorie nabízí, pokud se bavíme o motorech ve standardních vozech. Samozřejmě není problém naladit dvoulitr i na vyšší výkon – Honda S2000, Honda Civic Type-R, Peugeot 206 RS, ale ty mají maximum točivého momentu posunuto výše, takže nemohou nabídnout řidiči takový zátah od spodních otáček, jako má třeba Focus 2.0, BMW 120i či právě 2.0 FSI. Zkrátka mohu s klidným svědomím prohlásit, že není třeba litovat toho, že nová Octavia nemá 1.8T.

   
Oproti staré Octavii je vzadu místa o dost více --- Za běžným řidičem se usadí i 190cm cestující

Moc nežere

Spotřeba motoru je poměrně příznivá. Ve městě si vezme tolik, co jakýkoliv jiný dvoulitr, podle situace si vezme devět až jedenáct litrů, záleží na počasí (mrzne/nemrzne) a dopravních zácpách. Mimo město není problém jezdit za 6,5 l, lze se dostat i pod šest litrů, ale to už chce lehkou nohu. Na defenzivní jízdu si ale nemusíte kupovat dvoulitr, postačí vám základní šestnáctistovka. Při ostré jízdě, kdy budete využívat možností motoru, se spotřeba vyšplhá na 11 až 13 litrů za předpokladu, že nebudete příliš překračovat povolenou rychlost. Na dálnici s nastaveným tempomatem na 140 km/h spotřebovala Octavia z Prahy do Brna 7,9 l. Celková spotřeba za dobu testu (900 km) činila velmi dobrých 8,1 l paliva (natural 98 prvních 600 km, dalších 300 km natural 95). To není vůbec špatné, když uvážím, že parametrově stejný motor v BMW 120i si vzal 8,7 l (a to nebylo mrazivé počasí), a Octavia 2.0 TDI (opět v teplejším počasí) 6,8 l. Rozdíl 1,3 l mezi FSI a TDI není nijak výrazný, samozřejmě záleží na tom, jaké trasy řidič jezdí. Čím více stráví času mimo město, tím větší rozdíl ve spotřebě mezi oběma motory bude.

Čitelná jízda

Jak mě nadchnul motor, tak mne trochu zklamaly brzdy. Mají sice dobrý nástup, brzdná síla se ale s postupným sešlapováním pedálu moc nezvyšuje a celkově na mne brzdy působily poněkud zvadle. Na pedál zkrátka bylo nutné použít na více síly a ani tak mne brzdy moc nepřesvědčily. Je to zvláštní, protože dříve testovaný model 2.0 TDI i přes pomalý nástup brzdil subjektivně lépe. Jízdní vlastnosti Octavie lze označit jako dobré, oproti sedanu se nijak nezměnily. Charakteristika podvozku je dlouho neutrální, pak se mění na neotáčivou, aby na limitu přešla v lehkou přetáčivost. Není tak problém projet zatáčku s lehkých driftnutím, zvlášť na mokré vozovce nebo sněhu. Docela mne překvapilo, jak se změnila charakteristika odpružení s přechodem na 16" kola. Na patnáctkách si Octavia s našimi hrbolatými cestami poradila bez problémů, zatímco s šestnáctkami už bylo auto docela tvrdé, což bylo cítit zejména ve městě. Přitom model 2.0 TDI se 17" koly a sportovním podvozkem o moc tužší nebyl.

  
Interiér vypadá velmi hezky, kůže je za příplatek --- Sedadla jsou pohodlná, ale docela úzká

   
Věnec volantu by si zasloužil jiný tvar --- Řazení je snadné a přesné, ale řadicí páka by mohla být subtilnější --- Navigace stojí 55 tisíc

Řízení má slabou zpětnou vazbu, při prudkých vyhýbacích manévrech se musíte s volantem občas trochu poprat. Zkrátka ne vše, co je nové, musí být také zákonitě dobré. Na druhou stranu má elektrika menší vliv na spotřebu. Naopak se mi líbilo odhlučnění, dvojitá izolace dveří dělá svoje; nízkou úroveň aerodynamického hluku jsem chválil už v dřívějších testech. Ještě okolo 140 km/h je uvnitř docela klid. Více hluku ale oproti liftbacku proniká zezadu, snad za to může jiný typ karoserie. Zezadu také proniká více hluk od kol, což je dáno jiným typem krytí zavazadlového prostoru, místo „desky“ je zde pouze plátno. Kombi má rovněž nevýhodu v okamžitě se špinícím zadním skle, v dešti nebo na mokré silnici je nutné mít stěrač puštěný neustále. U liftbacku naopak není téměř potřeba – snad právě proto je za pouze příplatek.

Kombi? Ano, s odpočtem DPH

Závěrečnou otázkou zůstává, proč koupit kombi. Kdyby byla Octavia sedan, nikdo by nic neřešil a já bych ani podobnou otázku klást nemusel. Protože ale základní karosářskou variantou Octavie je liftback, který má jen o 20 l menší zavazadlový prostor, je koupě kombi opodstatněná prakticky jen jedním faktem: odpočtem DPH. Jen do kombi lze totiž pořídit úpravu na N1, tedy lehký náklaďák a díky tomu si nechat vrátit daň z přidané hodnoty. Kombi se sice také může hodit na přepravu vysokých předmětů, které do litbacku nedáte, ale stačí sklopit sedačky a posunout velkou krabici více dopředu. Naštěstí je přípatek za kombi jen 40 tisíc, zatímco u staré Octavie to bylo 55 tisíc, takže případné dilema není ani tak otázkou peněz, jako spíše skutečné potřeby. Výbavy a motory jsou až na 1.4 55 kW stejné. Důvodem může být také pohon 4x4, který je dostupný pouze v kombiku.

Plusy:

  • Obrovský zavazadlový prostor
  • Tichý, výkonný a úsporný motor
  • Dobré odhlučnění od vnějších zvuků
  • Možnost připlatit si za pohon 4x4

Minusy:

  • Poněkud úzké přední sedačky
  • Schod po sklopení zadních sedadel

Škoda Octavia

Škoda Octavia je nejprodávanější automobil v ČR a současně nejprodávanější model značky Škoda. V roce 2020 byla uvedena na trh Octavia IV – čtvrtá generace novodobé Octavie, tentokrát se čtyřmi variantami pohonů: spalovací motor, mild-hybrid, plug-in hybrid a stlačený zemní plyn.

Ceny a výbava • První jízda Škody Octavia RS iV • Škoda Octavia Scout • Hybridní modely • Škoda Octavia RS • Test Škoda Octavia 2.0 TDI Evo

Doporučujeme

Články odjinud